Semmelweis
2025. január 11, szombat
Tipikus magyar film a jellemző hibákkal... nézhető, de már uncsi ezek között a keretek között...

Annak, hogy a magyar filmek java nem lesz túl sikeres, megvan az oka. Valami miatt azt hiszik a készítők és szponzorok, hogy ha kosztümös filmet csinálnak, az biztos befutó. De lehet, hogy ezen már túlnőttünk, és az emberek igényesebbek lettek? Lehet, hogy a történeteken is el kellene gondolkodni, és nem mindig egy helyben keringeni? Valljuk be, mi magyarok a lokálpatrióta életérzés miatt nézzük meg, és ez az a plusz, ami miatt nem érezzük a filmjeink izzadságszagát.
Semmelweis élete nem csak arról a pár évről szól, amiben az anyákért küzdött. Semmelweis önmagáért, a doktori elismerésért és ez által a magyarok megbecsültségéért küzdött. Ezek haloványan, de megjelentek a filmben. Azért haloványan, mert az emberi önzést mellőző forgatókönyv, rendezés és színészi játék hiteltenné teszi Semmelweis egész életútját. Nincs olyan ember, aki nem küzdene magáért, a saját sikeréért, és csak másokért él, önfeláldozón. Jó volna árnyaltabban bemutatni a személyiségét. Mert az nem olyan egyszerű, mint ahogy azt a róla szóló filmekben láthatjuk. Többek között azért nem, mert ha valaki nem fogadta el, nem tudott asszimilálódni az akkori osztrák szájízhez, akkor az bizony nem lett orvos még akkor sem, ha tele volt gempával. Szóval Semmelweis lelke is egy tanulmány, nem csak az elszántsága.
Ezen felül, Semmelweisnek volt gyerekkora is. De ami ettől érdekesebb, egy titkokkal teli utóélete és halála is. Amit ugyanaz az autoriter és szűklátókörű közeg osztott rá, mint aki akadályozta őt a munkájában.
Bármely róla szóló film kizárólag csak akkor lesz hiteles, akkor emelkedik ki történetileg a „hősök éltetése” unalmas kategóriájából, ha küzdelmének következményét, a további életutat is bemutatja. Legyen az akár jó, akár rossz. Semmelweis halála körülményeit is tárgyalhatná már egy új film. Az lenne életének méltó összefoglalója.
Jó lett volna, ha árnyaltabban megmutatja be a film az akkori „szociális hálót”, és az akkori férfiközpontú világnak kiszolgáltatottak helyzetét. És nem csak azért, hogy némi történelmet, történelmi társadalom felépítést is tanuljunk, hanem azért is, mert ha körbenézünk a világban, a filmiparban az lett a fő csapásirány, hogy foglalkoznak a nők helyzetével.
Amúgy a képi világ zseniális, a kosztümök és díszletek látványa miatt majd összepisiltem magam a gyönyörűségtől. A színészi játék 10/9-es… és halkan jegyzem meg, hogy ettől többet csak egyetlen magyar film kapott (ami a Liza a rókatündér). A magyar filmszínészeken mindig látszik az – hol többé, hol kevésbé -, hogy szerepet játszanak. Kissé színpadias ott is, ahol ez művészileg nem indokolt. De ehhez hozzá kell szokni, ez a szexepiljük és védjegyük. Szóval, összegzésként, a Semmelweis jó film, a lényegét tekintve informatív, de nem magas szinten az. Középiskolásoknak több szempontból is alapmű. Jó, de mégsem annyira jó, hogy átütő legyen.