frankie-fischer-square

A király szerelme

2025. január 1. szerda

Csodaszép látvány és zene

a-kiraly-szerelme

A történet a japán megszállás alatt álló Korea életét, varázsos de kegyetlen világát mutatja be. Engem annyira elbűvölt, hogy bizony utána néztem Korea történelmének, a régi idők és a jelen társadalmi felépítésének, az építészetének és a tradicionális ruházatnak, a hanboknak is. Olyan látványvilágban lesz részed, ami nyomokat hagy az ízlésvilágodon. Akár koreai országimázs film is lehetne ez a sorozat.

Az érzelmekről sokat tanító történet ez. Annyira élvezhető a sorozat, hogy az apróbb hibák sem rontják el az élményt. Ilyen elmeszökkenés az, hogy az egymásra megszólalásig hasonlító ikerpár tagjai csak egypetéjűek lehetnek, viszont akkor a nemüknek is ugyanannak kellene lenni. A történetben viszont nem így van.

Tőmondatokban arról szól, hogy a hagyományok és hiedelmek, és az ország stabilitása érdekében az elválasztott királyi testvérek külön nevelkednek: az egyik a palotában, a másik szolgálóként elrejtve, és mit sem tudva arról, hogy ő az uralkodó család tagja. A gyerekek egymásra találnak, amiből nagyon gyorsan kikerekedik egy testvér tragédia. A lány, Dami marad életben, aki, mivel lány, nem vezetheti az országot. Ám ez mégis megtörténik, mert a testvére bőrébe bújtatják. Fiúként nő fel, és tanul, majd látja el uralkodói feladatait.

Ezt nem csak hazaszeretetből, hanem önmaga személyes biztonsága érdekében is teszi, hiszen ha kiderülne bárki számára, hogy ő nő, azonnal megölnék. Eközben szép lassan az is kiderül, hogy legfőbb ellensége, sőt testvére gyilkosa is a saját családjából került ki. Meglátja azt, hogy az a merev, hagyományokon alapuló rendszer amiben élni kényszerül, hogyan fosztja meg az embereket az emberi mivoltuktól… és mindentől, amitől egy ember boldoggá válhatna.

A film a kötelességtudatról és annak terhéről is tanít egyet s mást. Például azt - és ez nagyon fontos lehet bárki számára még ma is -, hogy a magasztos kötelességtudat “gyilkos” tulajdonság, ami ellenünk fordulhat… és fordul is.

Dami, bár férfiként él, mindvégig jellemző rá a női gondolkodásmód, és a “női szív”, amit megtanult álcázni… általában éles elméjével vágja ki magát a kellemetlen helyzetekből. Az emberi, és a női erő központi témája a filmnek. Akár egy lágy módszerekkel szemet nyitogató feminista filmként is értelmezhető.

Láthatóvá válik, hogy a szerelem támadási pont az ember, mind a férfi, mind a nő életében egy olyan élettérben, a királyi udvarban, ahol csak a hatalom és annak megszerzése a fontos. Azt is megtudhatjuk, hogy ezért a hatalomért, befolyásért, pénzért, pozícióért - bizonyos karaktertípusok, amelyek nagyon jól kidomborodnak a jó színészi játék miatt a filmben - mit képesek megtenni.

A film a születéstől a boldogság vállalásáig kíséri végig Dami történetét: hogyan nől fel és lesz képes megvédeni magát a kegyetlen, ítélkező, merev szabályokkal teli világában, majd hogyan teszi a helyére a dolgokat a királyi udvarban, és hogyan küzd azért, hogy újra női ruhában és szerepben élhessen, a szeretett férfi oldalán.

A filmben minden apró mozzanat – amit közben értelmetlennek vagy nem a történethez tartozónak vélsz - értelmet nyer a sorozat végére. Összeáll a kép, egy más kort és más kultúrát bemutató - szerintem - művészien megalkotott történet, forgatókönyv és színészi játék által. A filmben tehát azért van szükség ennyi részletre, mert a szereplők döntése csak a koreai kultúra és hiedelemvilág ismeretének birtokában érthető. Végül rájövünk, hogy az ember mindenhol ember, ugyanolyan alap motivációkkal és tulajdonságokkal, vágyakkal és küzdelmekkel élnek. Ami valahogy nagy megkönnyebbülés, mert leveszi a terhet rólunk, ugyanakkor kicsit nyugtalanító is… mert az ember mindenhol és minden időben gyarló.

Sírni és nevetni is fogsz. Akkor is fogsz sírni, ha férfi vagy. De megéri, mert titkokat tudhatsz meg a női lélekről, meglátod a nők hétköznapokban észrevehetetlen, rejtőző lelki erejét, leleményességét, végtelen türelmét, és meg fogod érteni azt is film végére, hogy mi a szerelem lényege. Lépésről lépésre fogod megérteni. Mert végig vezet a szerelem minden gondolatiságán.

Ez a film is olyan, amiben nem csak külső szemlélő vagy, egy néző, aki leül a rágcsájával a tévé elé, hanem a történet résztvevője leszel… Olyan, mintha ott élnél a palotában, az intrikák, támadások, aljasságok, brutálisan merev szokások és gyilkosok, no meg az elkötelezett barátok között. A koreai színészek képesek arra, hogy a színészi játékukkal belehúzzanak a történetbe… mintha te magad lennél az összes szereplő abban korban, helyen.

Sok akciójelenetet fogsz látni, amire még nőként, és erőszakot rühellőként is azt kell mondanom, hogy bravó. Látványosak. Nagyon. Jó helyen, jó időben, és kellő mennyiségben vannak jelen. Nekem néhol túl véresek és kegyetlenek, de ez egyéni szocprobléma.

A főszereplő ebben a filmben is Park Eun Bin, aki hatalmasat alakított ismét. 32 éves, és eszméletlen profi színésznő. Persze a férfi színész, Ro Won is zseniálisan játszik, nélküle nem lehetne ez a történet az, ami: igazi kikapcsolódásra alkalmas, nagybetűs élmény.